A-Ö för medlemmar

A till Ö för medlemmar innehåller svar på de vanligaste frågorna kring det egna boendet och särskilda regler som gäller för Brf Kattryggen 23.

Allmän aktsamhet
Var aktsam om och vårda väl föreningens egendom. Kostnader för underhåll och reparationer betalas av alla gemensamt.

Allmänt om bostadsrätt
Med bostadsrätt har man nyttjanderätt till en viss lägenhet på obegränsad tid. Det är bostadsrättsföreningen som äger fastigheten och lägenheterna och bostadsrättsinnehavarna måste vara medlem i denna förening. Som medlem och bostadsrättsinnehavare måste du ta hänsyn till föreningens regler (stadgarna) och lagar som reglerar boendeformen bostadsrätt (bland annat Bostadsrättslagen). Följs inte dessa så finns risken att nyttjanderätten förverkas.

Som medlem i en bostadsrättsförening har du stor möjlighet att påverka ditt boende. Medlemmar kan lämna förslag (motion) till föreningsstämman och om tillräckligt många stödjer förslaget (majoritet) blir detta verklighet. Detta kan röra boendemiljö, service, renovering eller andra boendefrågor. Naturligtvis kan förslaget medföra en kostnadshöjning vilket medför att avgiften måste höjas, men möjligheten att kunna påverka sitt boende är värt mycket för många.

Fakta, lagar och fördjupning: http://www.bobattre.se/Fakta.asp?Page=P05

Bostadsrättslagen (1991:614): http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.htm

Andrahandsuthyrning
Läs här.


Avgifts-/hyresavier
Varje månad betalar du som medlem/hyresgäst en avgift till föreningen. Avgiften täcker kostnader för gemensamma lån, ekonomisk förvaltning, underhåll och skötsel av fastigheten, skatter, värme, vatten och avlopp, gemensam el, sophämtning och städning av trapphus, källare och tvättstuga.

Avgifts-/hyresavierna skickas automatiskt ut via e-post inför varje kvartal. Styrelsen uppmanar samtliga medlemmar och hyresgäster att anmäla autogiro eller e-faktura som betalning via sin internetbank för att vara säker på att inte missa någon betalning.

Om du saknar eller inte mottagit avier inför betalning, kontakta vår ekonomiska förvaltare. Nya avier kan beställas via expedition@mbf.se eller telefon 021-40 33 25


MBF, Mälardalens BostadsrättsFörvaltning

Källgatan 14, 722 11 Västerås

Telefon: 021-40 33 09

E-post: elin.eliasson@mbf.se

www.mbf.se



Bostadsrättsförsäkring: hemförsäkring + bostadsrättstillägg
Som bostadsrättshavare ansvarar du själv för den fasta inredningen i din bostad. Det är därför nödvändigt att du kompletterar din hemförsäkring med ett särskilt bostadsrättstillägg. Det räcker alltså inte att ha en hemförsäkring som skyddar lösöret. Lösöre är lös egendom som utgörs av fysiska föremål som kan flyttas, till exempel soffa, tv, kläder med mera.

Bostadsrättstillägget ersätter skador på fast inredning som du ansvarar för enligt föreningens stadgar. Det kan exempelvis vara vitvaror, badkar, golv eller dörrar som skadas vid inbrott eller liknande.

Även om föreningens fastighetsförsäkring i vissa fall kan täcka vissa skador, måste du själv betala den del av föreningens självrisk som motsvarar din andel av skadan. Föreningen har oftast ganska höga självrisker, så det kan kosta en slant.

Styrelsen rekommenderar varje bostadsrättsinnehavare att ha en hemförsäkring med bostadsrättstillägg. Är du osäker – kontrollera i ditt försäkringsbrev eller ring ditt försäkringsbolag. Att inte ha ett tillräckligt försäkringsskydd kan bli oerhört kostsamt för dig om olyckan är framme.

Brandskydd
Läs mer om föreningens brandskydd här.

Brandvarnare
Det ska finnas minst en uppsatt och fungerande brandvarnare i varje medlems lägenhet och i våra två hyresgästlokaler. Billigare liv- och egendomsförsäkring är svårt att hitta. Äger du ingen brandvarnare ska du omedelbart kontakta kattryggen23@hotmail.com.

Bredband
Tillhandahålls av Telia 1000/1000 och ingår i avgiften.

Bygga om
Eftersom det är föreningen som är fastighetsägare måste alla större planerade ombyggnader vara godkända av styrelsen. Våra fastigheter är klassificerade som kulturhistoriskt intressanta och styrelsen är därför restriktiv beträffande planlösningsändringar, rivning av väggar, utbyggnad av badrum m.m. 

Ansökan lämnas till styrelsen och ska innehålla en beskrivning av ombyggnationen samt dokumentation där det framgår om ombyggnationen berör bärande delar av fastigheten.

Det är du som medlem som ska säkerställa att ombyggnaden genomförs på ett fackmannamässigt sätt och stå för samtliga av ombyggnaden uppkomna kostnader; dessutom är du själv skyldig att ombesörja inhämtandet av samtliga tillstånd som berörda myndigheter och instanser önskar.

Cykelrum
Cyklar får ej förvaras i trapphus, entréer, vinds- eller källargångar eller liknande utrymmen (3 kap. 10§ Räddningslagen). De ska förvaras i cykelrummet i källaren. Styrelsen låter med jämna mellanrum rensa bort gamla och trasiga cyklar som inte används. Märk därför i samband med utrensning upp din cykel om den ska stå kvar.

El-abonnemang
I Stockholm är det Ellevio som äger elnätet och det är därför till dem du gör en anmälan om nytt el-abonnemang.

Glöm inte att också avsluta ditt gamla abonnemang i den lägenhet du flyttar ifrån.

Du väljer själv vilken leverantör du köper din el ifrån. Om du vill ha en annan elleverantör än Ellevio måste du göra ett aktivt val och kontakta den leverantör du vill ha. Om du har haft elavtal med Ellevio i din tidigare bostad måste du säga upp avtalet och teckna ett nytt för din nya bostad.

El-mätare
Varje medlem svarar för sina elkostnader i respektive lägenhet. Mätare, en för varje lägenhet, finns i källaren. Avläsning sker elektroniskt av Ellevio.

Entréporten
Entréporten öppnas alltid antingen med portkod eller med nyckel. Vid ändring av koden skickas ett meddelande ut direkt till de boende. Lämna aldrig ut koden och lämna aldrig dörren uppställd utan tillsyn. Dra igen porten om de inte går i lås vid in/ut-passage.


Fastighetsskötsel
Finns ej med undantag för städning av entrén, trapphuset, tvättstugan och källare som sker på uppdrag från föreningen av upphandlad städservice.

Felanmälan
Görs till styrelsen per e-post till kattryggen23@hotmail.com.

Fiber
Fiber är indraget i alla lägenheter och tillhandahålls av Telia.
Föreningsstämma
Föreningsstämman (årsstämma) hålls varje år och utlyses av styrelsen enligt gällande regler. Tillträde till stämman har man om man är medlem i föreningen.

På stämman tas beslut som i hög grad påverkar dig som medlem. Tänk på att du gjort en investering i huset och att det ligger i ditt eget intresse att vara med och bestämma. 

På stämman beslutar närvarande medlemmar eller ombud (fullmakt krävs) i de frågor som framläggs av medlem eller av styrelsen. Årsredovisningen delas ut i samband med kallelsen till stämman. 

Förråd
Varje lägenhet disponerar ett eget vindsförråd. I förrådsgångarna får absolut inget placeras eftersom dessa är utrymningsvägar. Den som inte respekterar detta kommer att bli debiterad en bortforslingskostnad. 

Gas
Varje lägenhet var initialt försedda med gas till spis och ugn. Om man planerar att byta till el-spis, så är det varje medlems skyldighet att först kontakta styrelsen för tillåtelse. Därefter kontaktas ett företag som är auktoriserade att hantera gas.

Tillhandahålls av Stockholm Gas. Vid gasläcka, kontakta Stockholms Gas jour på 020-44 11 00, och vid akut fara, ring räddningstjänsten på 112.
Gemensamma kostnader
Iaktta sparsamhet vid varmvattenförbrukning och lämna inte vatten rinnande i onödan. Var också sparsam med el i fastighetens gemensamma utrymmen. Kostnader för vatten och gemensam el betalas av alla bostadsrättsinnehavare gemensamt. Värme är även en gemensamhetskostnad, tänk på att vara sparsam med värmen. Stäng ner den om ni är bortresta under längre perioder.

Grovsopor
Grovsoprum finns ej. Medlemmen får själv ansvara för att bära bort dessa. Möjlighet att slänga grovsopor kan ges i samband med vår- och höststäddagarna.

Hissen
Tänk på att alltid skyddstäcka hissen när du transporterar större saker eller byggavfall efter renovering eller flytt. Tänk på att hissarna är trånga med risk för att fastna om större saker transporteras i dem. För felanmälan se anslagstavlan.

Ingen reklam & gratistidningar-skylt 
Skylt med ”Reklam & gratistidningar, nej tack" tillhandahåller föreningen och skall placeras på överkanten av brevinkastet. Saknar du en sådan skylt, hör av dig till styrelsen. Övriga egna skyltar och dekorationer får ej sitta på dörrarna.

Lägenhetsnummer
Föreningen har sedan år 2011 (Lantmäteriet) två skilda lägenhetsförteckningar. Varje lägenhet har med andra ord två olika lägenhetsnummer.

Lägenhetsnumret är en del av din adress (Skatteverkets folkbokföring) och består av fyra siffror (11xx) som enligt en ny adresstandard visar dels på vilken våning lägenheten finns, och dels var på våningen lägenheten finns. Lägenhetsnumret finns anslaget till höger om ditt efternamn i trappregistret på porttavlan. 

Föreningens egna lägenhetsbeteckning med tvåsiffriga nummer (xx) används i kontraktet med varje boende, i föreningens medlemsregister, för pantsättning, upplåtelser och liknande. Det tvåsiffriga numret finns anslaget till höger om ditt efternamn i trappregistret på porttavlan.

Namnskylt 
Lägenhetsdörrarnas yttersidor hör till fastigheternas gemensamma utrymmen – och får således inte fritt dekoreras av de boende. I föreningen använder vi likadana namnskyltar för ett enhetligt uttryck och i stil med fastighetens ursprung (1928). 


Korrekt namnskylt tillhandahålls av styrelsen.

Namnskylt med svart pannå - Artnr. 646-101
https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/skyltar/namnskyltar/info/product/646-101-namnskylt-med-svart-panna/
 
Vita bokstäver till pannå - Artnr. 646-150
https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/skyltar/namnskyltar/info/product/646-150-bokstav-till-panna-a/

Pantsättning
Panthandlingar skickas direkt till MBF - Brf Kattryggen 23, c/o MBF, Källgatan 14, 722 11 Västerås
E-post: elin.eliasson@mbf.se


Renovering
Se Bygga om.


Sopnedkast
Det är strängt förbjudet att kasta annat än hushållsavfall i sopnedkastet. Tidningar, kartonger, glas, hårdplast, metall och elektronikavfall får absolut inte slängas här. 

Endast vanliga plastpåsar som är väl hopknutna får kastas i sopnedkasten. Det är inte tillåtet att pressa ned soppåsar med våld. Detta skapar irritation och orsakar föreningen extra kostnader. 

Tänk på att karusellen, som byter soptunna när den är full, fastnar om man slänger mer än en soppåse åt gången. Karusellen klarar ca 1 soppåse per minut. Släng en påse i taget så undviker vi stopp. Om det blir stopp i sopnedkastet, kontakta omedelbart en styrelseledamot (se anslagstavlan). Om det är stopp i sopnedkastet får man vänta med att slänga sina soppåsar tills felet är åtgärdat. Det är absolut förbjudet att ställa soppåsar nedanför sopnedkastet.

Städdagar
Vi har gemensamma städdagar en gång på våren och en gång på hösten. Se anslag i trapphusets anslagstavla samt per e-post för information om datum för kommande städdag.

Störningar i ditt boende – musik, fester och ljud
Vi är måna om att de som bor i fastigheten ska ha en lugn och trygg boendemiljö. För att alla skall kunna trivas är det viktigt att inte störa omkringboende. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Hänsyn gäller så väl i lägenheten som på gemensamma ytor som t.ex. gården, trapphuset, hiss och tvättstuga. Tänk på att det är mycket lyhört i fastigheten.

Undvik att gå med hårda skor inomhus eller smälla i dörrar och dylikt. Det är lyhört även i trapphuset. Det du säger på din balkong eller i trapphuset hörs flera våningar upp/ned.

Alla måste visa respekt för sina grannar, och i det ingår till exempel att inte störa någons nattsömn. Ska du ha fest, så prata med dina grannar innan och sätt upp en lapp på föreningens anslagstavla. 

Ljudmässig hänsyn gäller givetvis hela dygnet men det ska vara vara tyst på vardagar mellan kl. 22-07 och på helger mellan kl. 23-10.

Tycker du att någon stör, ring på och tala om detta. Det är säkert inte avsiktligen. Om detta inte skulle hjälpa kontaktar du styrelsen.

Säkerhet
Kontrollera att entréporten respektive dörren till gården går i lås efter in- eller utpassering. Släpp inte in någon okänd person in i fastigheten. Lämna inte källardörrar olåsta. Var försiktig med eld. Din lägenhet ska vara utrustad med brandvarnare och det är medlemmens fulla ansvar att se till att den fungerar och testas minst 1 gång / år. Meddela gärna grannar eller styrelsen om du under en längre tid är borta från din lägenhet.

Telefoni
Telefonjacket är anslutet så att vanliga telefonabonnemang kan beställas, användas och betalas individuellt.

Television
Tillhandahålls av Tele2 och finns tillgängligt i antennuttagen i varje lgh och ingår i avgiften. 

Valberedning
Vid varje föreningsstämma väljs en valberedning som ge förslag till nya ledamöter till styrelsen, till revisorer samt ledamöter till valberedningen. Kontakta valberedningen om du själv är intresserad eller har någon att föreslå till styrelsen. Se Styrelse & valberedning.

Ventilation
Våra lägenheter och lokaler
ventileras genom självdrag. Friskluft tas in via ventiler vid fönster, i skafferi, genom fönstervädring samt genom otätheter i byggnaden. Utsug av luft sker via de ventiler som finns i kök, badrum, WC och ibland även i sovrum och klädkammare. 


För att uppnå bästa resultat är det några saker som är viktiga att tänka på:

1. Försök att alltid ha de friskluftsventiler som finns, öppna.

2. Utsugsventilen i kök skall stå i fullt öppet läge enbart vid matlagning. För att bättra på utsuget vid matlagning öppna ett  fönster i sovrum eller vardagsrum (för att öka flödet på luften mot köket).

3. Om ventilen i köket står på minimiläge när man inte lagar mat får man bättre utsug i badrum och WC. Efter bad/dusch öppna gärna ett fönster (ej i badrummet) för att öka flödet mot badrummet, så går uttorkningen snabbare. Lämna dörren till badrummet på glänt.

4. Badrumsdörren ska ha en luftspalt i överkant/underkant för att luften ska kunna flöda fritt. Om den är för liten eller inte finns, bör dörren stå på glänt. Det är viktigt för ventilationens funktion att ventilerna hålls rena. Du kan själv dammsuga den bit du kommer åt.

5. Om du har stängt till friskluftsventilerna på grund av drag, kom ihåg att öppna dem igen så fort som möjligt. Kom också ihåg att ju fler ventiler som är öppna, desto mindre drag blir det.

Det finns risk att brandrök sprider sig. Det är viktigt att varje lägenhet har sina friskluftsventiler öppna annars ger man upphov till lukt- och luftspridning.

Värme
Vår fastighet värms upp av bergvärme. Elementen tillhör föreningens ansvar. Får du problem med dina element så hör av dig till styrelsen. För att systemet ska fungera får det inte finnas någon luft i det. Det är dock naturligt att det med tiden kommer in mindre mängder luft, därför behöver elementen luftas emellanåt. Lufta elementet med luftskruven på sidan av elementet med jämna mellanrum under vinterhalvåret (ha ett kärl till hand eftersom det kommer en del vatten också). Endast fasta vä
gg element är tillåtna.
Återvinning
Lämnas vid återvinningsstation. Närmast till hands finns på Torkel Knutssons gata / Bastugatan och på Timmermansgatan 30.

Överlåtelse av lägenhet
Bostadsrättslägenhet kan överlåtas/säljas av den eller de som i medlemsregistret är angivna som innehavare av bostadsrätten. Vid överlåtelse ansöker köpare skriftligt om medlemskap i föreningen samtidigt som säljaren ansöker om utträde. I medlemsansökan ska även köparen intyga att den ska ha lägenheten som permanent boende, enligt stadgarna och mantalsskriva sig på föreningens fastighet.
  • Medlemsansökningar och överlåtelseavtal ska skickas direkt till MBF. Medlemsansökningarna godkänns av styrelsen elektroniskt via kundportalen. Korrekt adress är:

Brf Kattryggen 23, c/o MBF, Källgatan 14, 722 11 Västerås

Uppdaterat 2025-08-19